NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 14 april 2013

Glas kleuren met Copics en een gloeilamp recyclen

Wat leuk dat je hier bent voor een nieuwe zondagse tutorial! Ik ga jullie vandaag laten zien hoe ik een gekleurd vaasje maak van een oude gloeilamp. Op Pinterest kwam ik meerdere foto's tegen van gloeilampen die waren omgetoverd tot kleine hangvaasjes. Het leek mij leuk om dit te combineren met het kleuren van glas met Copics.
 Allereerst gaan we de gloeilamp klaar maken voor gebruik. Dit is wel even een klusje waarbij je een aantal voorzorgsmaatregelen moet nemen. Zorg dat je iets onder je werk hebt liggen (ik heb een weggooibordje gebruikt), draag handschoenen en ook een (veiligheids)bril ter bescherming. Dit om te voorkomen dat je je bezeerd aan het glas.
Ik begin met het verwijderen van het zilveren puntje. Met een punttang trek ik deze eruit. Het is moeilijk om grip te krijgen, dus even blijven proberen. Let op dat het zwarte om dit puntje heen glas is, door het proberen grip te krijgen zal dit afbrokkelen.

Gelukt!
Ik ga verder met het verwijderen van het zwarte glas.
Als dit allemaal weg is zie je in de opening een glazen staafje.
Breek dit af door er met een schroevendraaier naast te steken en er tegenaan te drukken. Het geeft even een knalletje als het breekt, volgens mij omdat het gevult is met gas. Ook de rest van het glas binnenin de lamp kun je nu verwijderen. Ik heb dit weer gedaan met de schroevendraaier door deze in het gat te steken en de punt opzij te duwen. Ik moest hier vrij veel kracht zetten en heb dit boven de vuilnisbak gedaan, voor het geval het mis ging en ik met glasscherven binnen zou zitten.
Nu is de lamp leeg en kun je hem eventueel schoonmaken met een tissue.
Dit is het moment op je Copics uit de kast te halen!
Bij het kleuren heb ik de brede punt van de Copic Sketch marker gebruikt. Ik heb hiermee niet "getekent" maar herhaaldelijk "aangestipt". Door het aanstippen komt er wat meer inkt om het glas en dit vloeit uit met een aquareleffect.
Ik heb gewerkt in kleine ronde vlakken, maar je kunt hier natuurlijk je fantasie de vrije loop laten. Ik heb deze Copickleuren gebruikt: Y17, RV13, 17, R46, BG18, G14 en R05.
Bij nader inzien vind ik de opening van de lamp te smal, dus met een kniptang knip ik de bovenste rand in.
Doe dit helemaal rondom, elke halve centimenter ongeveer, zodat je daarna makkelijk de omhoog staande stukjes metaal kunt wegknippen.
De scherpe rand heb ik wat naar binnen gebogen. Links en rechts heb ik met mijn prikpen een gaatje in het metaal gemaakt om een ijzerdraadje doorheen te kunnen halen.
Het resultaat is dit vaasje; home made, milieuvriendelijk, creatief en gratis!

Leuk dat je langskwam en graag tot een volgende keer.

8 opmerkingen:

Brenda zei

Mooi gemaakt. Erg leuk idee. Ziet er vrolijk en sfeervol uit.
Groetjes Brenda

Frouwke zei

Heel wat werk maar heel knap gedaan!
Leuk ideetje,
grts
frouwke

Anita's blog zei

Wat een gaaf idee, leuk zeg.

Mojca zei

Amazing idea!!!!! thank you for sharing. Hugs! Mojca

celia zei

Knap gevonden Ingrid! Heel mooi resultaat!

Алексровер Анна zei

So unusual and great idea!!!! !!!!!

Natali Yarkova zei

Это очень красиво !
Такие радужные цвета вы использовали :)

Marianne zei

Hier zou ik zelf nooit opgekomen zijn. Bedankt voor de inspiratiie!